EMW
Rötterna till EMW går tillbaka till 1896 när kanontillverkaren Heinrich Ehrhardt startade Fahrzeugfabrik Eisenach AG. Fordonsfabriken byggde först militära fordon, bussar och liknande, men 1898 började man tillverka franska Decauville-bilar på licens under namnet Wartburg. Det fortsatte tills 1904 när kontraktet sades upp.
Istället används namnet Dixi ett tag, vilket övertas av BMW 1928 när de köper fabriken. Under andra världskriget blir fabriken östtysk, och byter namn till Eisenacher Maschinen- und Fahrzeugfabrik (Eisenach Maskin och Fordonsfabrik) mellan 1945-1946 och sedan Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, Werk BMW Eisenach (Sovjetiska Maskinfabriken Awtowelo, BMW-fabriken i Eisenach).
Kvar av den gamla fabriken blev även en hel del kunnande från BMW, som var grunden till arbetarkollektivet 'Eisenach Rennkollectiv' som byggde tävlingsbilar baserade på gamla BMW. Bland annat byggde man tävlingsbilar för F2 som helt var baserade på gamla BMW 328. De tävlades även i väst vid några tillfällen, med en femteplats i F2 som bästa resultat.
Efter kriget startar man upp tillverkningen av BMW-bilar även om namnet Awtowelo dök upp på några tävlingsbilar. Man tillverkar förkrigsmodellerna BMW 321, 326 och 327. 1949 byter en förbättrad 326 upp som BMW 340. Men BMW är förstås missnöjda och 1952 ändras namnet till EMW, samtidigt som emblemet byter färg från blåvit till rödvit.
EMW 340 fortsatte var flaggskeppet, med sin sexcylindriga BMW-motor som enda val. Standardmodellen av EMW 340 lade ner i mars 1953 och då hade 22'249 st tillverkats. Däremot fortsatte man att tillverka modellen som ambulans och pickup i ytterligare två år innan den ersattes av IFA F9 och senare Wartburg 313.