Ofta kallas motorfordon av äldre årsmodell för veteranfordon.
Normalt avses bilar som är äldre än 25 år (internationellt) eller 30 år (Norden).
Ute i världen finns det några olika uppfattningar om det bästa namnet på olika
ålderskategorier. Det är främst tre olika organisationer som inte är helt överens,
europeiska FIVA, amerikanska CCCA, och amerikanska AACA har sina egna indelningar.
FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens)
FIVA är en internationell organisation grundad 1966 med säte i Frankrike som
värnar om gamla bilar. Idag har FIVA mer än
75 medlemsorganisationer i mer än 50 länder, som i sin tur representerar mer
än 1'000'000 enskilda medlemmar.
FIVA indelar gamla bilar i följande åldersklasser:
Enligt min uppfattning passar följande kategorier bra till FIVA's klasser:
1961-1975: Post 60
1976-: Post 75 (med rullande 25årsgräns)
- : Current
Sedan kan man gruppera kategorierna vidare:
före 1918: Antique + Veteran: Brass Era
1919-1945: Vintage + Classic: Prewar
1946-1975: Post 45 + Post 60: Postwar
1976- : Post 75 + Current: Modern
Engelskt bruk
I Storbritannien kallas ofta fordon tillverkade före 1905 för Veteran cars medan de
tillverkade mellan 1905 och 1918 kallas för Edwardian cars, efter den dåvarande kungen:
före 1905: Veteran cars
1905-1918: Edwardian cars
CCCA (Classic Car Club of America)
CCCA grundades 1952 som en reaktion mot att AACA tyckte att Cadillacs och Packards från
sent tjugotal och tidigt trettiotal var för moderna för att vara veteranfordon. Märk väl
att tex en 1931 års Cadillac V-16 endast var 21 år gammal då. Klubben växte raskt och har
idag mer än 5600 medlemmar.
CCCA definierar en Classic car som en finare bilmodell, tillverkad mellan 1925 and 1948.
Modellen var typiskt lite dyrare och byggdes i begränsat antal. Man har till och med pekat
ut de modeller som kan komma ifråga. Vilket innebär att definitionen är rätt begränsad.
Numera används ofta begreppet CCCA Classic, eller möjligtvis Full Classic, av CCCA.
I Sverige brukar alla äldre bilar kallas för klassiker, oberoende av tillverkningsår.
AACA (Antique Automobile Club of America)
AACA grundades redan 1935 av 14 älskare av äldre fordon. Det är en tämligen konservativ
organisation, kanske pga sin ålder, men efter debaklet med CCCA har man försökt att
klassificera alla typer av fordon som är äldre än 25 år.
Dessa klasser är ibland indelade i olika ålderskategorier, tex Class 1a tom 1941 och 1b 1942-1983,
eller på andra sätt, tex Class 9a är 1-cyl och 9b är 2/3-cyl:
Class 1: Trehjulingar, cykelbilar o dyl: tom 1983 [a/b/c]
Class 2: Höghjulingar: tom 1919
Class 3: Elbilar: tom 1905
Class 4: Elbilar: 1906-1983
Class 5: Motorcyklar: tom 1983 [a/b/c/d/e/f/g/h]
Class 6: Ångbilar: tom 1905
Class 7: Ångbilar: 1906-1914
Class 8: Ångbilar: 1915-1929
Class 9: Bensinbilar (1/2/3-cyl): tom 1912 [a/b]
Class 10: Ford "T" (med mässingskylare): 1909-1916 [a/b]
Class 11: Ford "T" (med stålkylare): 1917-1927
Class 12: Bensinbilar (övriga, dvs >3-cyl): tom 1905
Class 13: Bensinbilar (4-cyl): 1906-1912 [a/b]
Class 14: Bensinbilar (>4-cyl): 1906-1912
Class 15: Bensinbilar (4-cyl): 1913-1919
Class 16: Bensinbilar (>4-cyl): 1913-1919
Class 17: Bensinbilar (med 2-hjulsbromsar): 1920-1929 [a/b/c]
Class 18: Bensinbilar (med 4-hjulsbromsar): 1920-1929 [a/b/c]
Class 18: Namngivna klassiska bilar: 1925-1929 [d/e]
Class 19: Namngivna klassiska bilar: 1930-1942 [a/b/c/d/e]
Class 20: Serietillverkade bilar (ej Ford): 1930-1945 [a/b/c/d/e/f]
Class 21: Ford "A": 1928-1931 [a/b/c/d]
Class 22: Kommersiella fordon: tom 1983 [a/b/c/d/e/f/g/h]
Class 23: Brandbilar: tom 1983
Class 24: Tävlingsfordon: tom 1983 [a/b/c]
Class 25: Sportbilar: tom 1983 [a/b/c/d/e]
Class 26: Serietillverkade bilar (ej Ford tom 1948): 1946-1953 [a/b/c/d]
Class 27: Serietillverkade bilar (ej Chevrolet 1955-1958): 1954-1983 [a/b/c/d/e/f/g/h/i/j/k/l/m/n/o]
Class 28: Ford: 1932-1948 [a/b/c/d]
Class 29: Namngivna lyxbilar: 1946-1983
Class 30: Chevrolet Corvette: 1953-1983 [a/b/c]
Class 31: Ford Thunderbird: 1955-1957
Class 32: Chevrolet (ej Corvette): 1955-1956
Class 33: Chevrolet (ej Corvette): 1957-1958
Class 34: Ford Mustang: 1965-1983 [a/b/c]
Class 35: Handbyggda/Prototyper: 1946-1983 [a/b]
Class 36: Muskelbilar: 1955-1980 [a/b/c/d/e/f/g/h/i/j/k]
AACA's klassindelning är inte så lätt att förstå.. Ett simpelt försök till sammanställning:
Class 5: Motorcyklar: (alla)
Tidiga udda typer:
Class 1: Trehjulingar, cykelbilar o dyl: (alla)
Class 2: Höghjulingar: tom 1919
Class 3/4: Elbilar: (alla)
Class 6/7/8: Ångbilar: tom 1929
Ford/Chevrolet:
Class 10/11: Ford "T": 1909-1927
Class 21: Ford "A": 1928-1931
Class 28: Ford: 1932-1948
Class 31: Ford Thunderbird: 1955-1957
Class 34: Ford Mustang: 1965-1983
Class 30: Chevrolet Corvette: 1953-1983
Class 32,33: Chevrolet (ej Corvette): 1955-1956 , 1957-1958
'Vanliga' bilar:
Class 9/12/13/14,15/16,17/18: Bensinbilar: tom 1912 , 1913-1919 , 1920-1929
Class 20,26,27: Serietillverkade bilar : 1930-1945 , 1946-1953 , 1954-1983
Class 18,19: Namngivna klassiska bilar: 1925-1929 , 1930-1942
Class 29: Namngivna lyxbilar: 1946-1983
Extrema fordon:
Class 24: Tävlingsfordon: (alla)
Class 25: Sportbilar: (alla)
Class 35: Handbyggda/Prototyper: 1946-1983
Class 36: Muskelbilar: 1955-1980
Nyttofordon:
Class 22: Kommersiella fordon: (alla)
Class 23: Brandbilar: (alla)
Class 37: Yrkesbilar: 1942-1983
Class 38: SUV: 1966-1983
Nordiska definitioner
I praktiken är definitionerna för veteranfordon mest viktiga dels för att slippa besiktiga och dels för att slippa betala vägskatt.
Sverige
I Sverige finns det ett par olika formella definitioner:
Begreppet ”veteranfordon” finns i vägtrafikskattelagen (2006:227).
Veteranfordon är definierade som motorcyklar samt bussar, lastbilar och personbilar
som inte används i yrkesmässig trafik enligt yrkestrafiklagen (1998:490) och som är
minst trettio år gamla. Veteranfordon är inte skattepliktiga enligt vägtrafikskattelagen.
I Vägverkets föreskrifter (VVFS 2007:490) om teknisk identifiering av fordon används
begreppet ”historiskt fordon”. Historiskt fordon är ett fordon som är av en årsmodell som
är trettio år eller äldre och som i huvudsak överensstämmer med det utförande fordonet
hade när det lämnade fordonstillverkaren.
I fordonsförordningen (2002:925) finns en regel som säger att fordon av 1950 eller
tidigare års modell, med vissa undantag, inte behöver genomgå periodiskt återkommande
kontrollbesiktning.
En informell, men ändå inflytelsefull, definition är från KAK som har en fast gräns och bara
tillåter bilar till och med 1970 i Gärdesloppet.
Finland
Periodisk kontroll för personbilar vartannat år. En personbil som är minst 30 år gammal och i
originalskick kan registreras som museifordon. Ett museifordon skall kontrolleras med två års
intervall. Museifordon som är tagna ibruk före 1/1 1960 skall kontrolleras vart fjärde år.
Besiktigar inte motorcyklar.
Norge
Periodisk kontroll vartannat år för personbilar som är registrerade efter den 1/1 1960.
I Norge finns en särskild kategori fordon som benämns ”bevaringsverdig köretöj”, om fordonet är
äldre än 30 år samt i originalskick. Speciella och unika fordon kan registreras som ”bevaringsverdig
köretöj” även om de inte är äldre än 30 år, men det prövas vid varje tillfälle.
Besiktigar inte motorcyklar.
Danmark
Periodisk kontroll för personbilar vartannat år. Om personbilen är minst 35 år gammal, kan ägaren
anmäla bilen för ”veterankörsel”. När en sådan personbil är 40 år ökas intervallet till vart
åttonde år.
Besiktigar motorcyklar vid ägarbyte.
Island
Fordon som är minst 25 år gamla benämns veteranfordon, men detta förändrar inte besiktningskravet.