Porsche började använda löpnummer för alla sina uppdrag och projekt när ingenjörsfirman Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeuge grundades 1931, det som skulle komma att bli Porsche AG.
Ett tidigt uppdrag var Typ 7: design av en sedan för den tyska biltillverkaren Wanderer. Typ 22 var den legendariska tävlingsbilen från Auto Union, och Typ 60 var Volkswagen Typ 1. Siffrorna växte för varje motor, växellåda, traktor eller annat projekt som konstruerades.
1947 konstruerades den första bilen från Porsche, och då hade siffrorna växt till 356, vilket även blev dess officiella namn. Större förändringar av dess design indikerades av ett A, B eller C lades till namnet, tex 356C.
Metoden fortsatte användas medan allt fler projekt konstruerades. 1953 nåddde man 550, när tävlingsbilen 550 Spyder konstruerades, och 1957 nådde man 718, när efterföljaren 718 RSK skapades. 1960 nådde man 754, när den första prototypen till efterföljaren till 356 konstruerades, den som så småningom skulle komma att heta 911.
Det fanns nämligen planer på ett samarbete med Volkswagen, och Porsche behövde hitta modellkoder som inte krockade med deras. Volkswagen hade inte allokerat några koder över 900 varför Porsche beslöt sig för att hoppa till 901 för nästa projekt.
Fast när Porsche 901 visades för allmänheten 1963 på Frankfurt Motor Show protesterade Peugeot eftersom de hade rättigheterna i Frankrike (sedan 1929) för alla tresiffriga modellkoder med en nolla i mitten.
Det innebar att nollan snabbt ersattes av en etta, för vilken det redan fanns ett färdigt typsnitt, och den legendariska modellkoden 911 var född. På samma sätt ändrades 902 till 912 för den fyrcylindriga versionen.
Modellkoder 356 – 804 | |
356/1 | 1947 Porsche 356-001, tvåsitsig öppen roadster med mittmotor och aluminiumkaross. Den första bilen som använde varumärket Porsche. Endast en st 356/1 byggdes. |
---|---|
356/2 | 1947–1948 Porsche 356/2, produktionsmodell med platt fyrcylindrig svansmotor och aluminiumkaross byggd i Österrike, först i Gmünd, senare i Salzburg. Totalt byggdes 61 st, varav 42 med tak, 8 utan tak, och 11 st 356SL tävlingsbilar. |
356 | 1950–1955 Porsche 356, produktionsmodell med platt fyrcylindrig svansmotor och stålkaross byggd i Stuttgart, Tyskland. Fram till 1952 hade bilarna delad vindruta, då vindrutan blev böjd på mitten (V-formad). Fram till 1955 kallas de för Pre-A. |
356A | 1955–1959 Porsche 356A, förbättrad produktionsmodell med "kurvad" vindruta, 15-tums hjul och 1.6-liters motorer. Fram till 1957 kallades karossen T1, då T2 ersatte den. |
356B | 1959–1963 Porsche 356B, förbättrad produktionsmodell med T5 kaross. 1962 ersattes den av T6, med bla två grillar på bakluckan och större fönster bakåt, men kallades fortfarande 356B. |
356C | 1963–1966 Porsche 356C, förbättrad produktionsmodell med skivbromsar, men samma T6 kaross. |
360 | 1947–1948 Porsche 360 Cisitalia, tävlingsbil för Formel 1 Grand Prix racing. Fyrhjulsdriven med luftkyld överladdad flat tolva på 1.5 liter med 385 hk. Cisitalia hade inte resurser att testa och utveckla den extremt avancerade konstruktionen, och den tävlade aldrig. |
362 | 1948/1952 Porsche 362 Cisitalia, typkod 360, modifierad med tvåliters motor utan överladdning för Formel 2. |
370 | 1947–1948 Porsche 370 Cisitalia, designstudie för fyrsitsig gatmodell med luftkyld 1.5-liters sexcylindrig svansmotor. |
382 | Porsche 382, design för 2-liters sportbil runt 1948-1949, detaljerad information saknas. |
514 | 1951-1953 Porsche 356 SL med typkod 514, tävlingsmodell baserad på 356/2, byggdes för Le Mans 1951, där man vann sin klass och kom på 20:e plats totalt. Totalt byggdes 11 (ev 12) bilar. Det finns en viss osäkerhet eftersom några chassi förmodligen återanvändes vid lagning av skadade bilar. |
530 | Porsche 530, fyrsitsig prototyp med tre decimeter längre hjulbas (2400 mm), 1951–1952. |
540 | 1952 Porsche America Roadster, med typkod 540. |
541 | Speciell sportversion av Porsche 356 för USA, runt 1952-1953. |
550 | 1953–1954 Porsche 550 Spyder, tävlingsbil med mittmotor, som var mycket framgångsrik. De flesta hade en öppen Spyder kaross, men några bilar avsedda för långlopp hade fast tak. Totalt gjordes 90 bilar, även om vissa källor säger över 100 bilar. |
550A | 1956 Porsche 550A hade ett omdesignat rörramschassi som vägde 16 kg mindre, men eftersom det även var mer vridstyvt kunde andra karossdelar göras lättare så den totala viktminskningen blev 27 kg. Totalvikt runt 530 kg. |
597 | Porsche 597 Jagdwagen, fyrhjulsdriven terrängbil, konstruerad 1953 för tyska militären (som valde DKW Munga). Mellan 1955 och 1958 byggdes 71 bilar, varav 49 st för privata kunder. |
632 | 1954 Porsche 632, designstudie baserad på Porsche 356, detaljerad information saknas. |
645 | 1956 Porsche 645 Spyder, prototyp för ersättare till Porsche 550. Målet var en lättare bil med mindre luftmotstånd och bättre grepp. Den visade sig vara svårare att behärska och efter en olycka på Avus (där föraren kastades ur bilen) avlutades projektet. |
656 | 1954 Porsche 656, designstudie för sportbil 1956, detaljerad information saknas. |
691 | 1956 Porsche 550 RS Spyder, med typkod 691. |
694 | Porsche 694 var en studie av en förbättrad terrängbil, baserad på 597, med längre hjulbas, starkare chassi och större motor. |
695 | T7 Design study för efterträdare till Porsche 356, utvecklad 1956–1959, med fyra säten. |
718 | 1957 Porsche 718 RSK tävlingsbil med mittmotor, baserad på Porsche 550A. "RS" står för Renn Sport och "K" står för formen på den bakre torsionsfjädringen. 1958 deltog 718 Mittellenker (med central sittplats) i F2, med två vinster. 1959 byggdes 718/2, där karossen ersattes med en smal kaross. 1960 skapades RS60 med modifierad vindruta och förarutrymme, samt större motor. 1961 års RS61 var nästan identisk. 718 W-RS utvecklades desto mer, med ny kaross och en åttacylindrig motor på två liter och 240 hk. 718 GTR Coupe var baserad på RS61 men hade skivbromsar och en flat åtta, och vann bla Targa Florio 1963 med Joakim Bonnier och Dan Gurney. |
718/2 | 1959 Porsche 718/2, formelbil baserad på Porsche 718, med fyrcyldring mittmotor på 1.5-liter som tävlade i F2 1959-1961, och efter regeländringar i F1 under 1961 års säsong. Totalt byggdes 5 bilar. |
754 | 1961 Porsche 754 T7, prototyp med svansmotor och 4 säten för Porsche 901, baserad på Typ 695. Fronten är väldig lik 901/911, men bakdelen är annorlunda med högre tak och mer plats för passagerare i baksätet. |
756 | Porsche 356B Carrera GTL Abarth med typkod 756, tävlingsmodell baserad på 356B byggd av Abarth runt 1961. Totalt byggdes 21 bilar. |
787 | 1961 Porsche 787, tävlingsbil för Formel 1, konstruerad 1960 för 1961 års säsong. Baserad på F2-bilen Porsche 718/2. Den deltog i två tävlingar med Joakim Bonnier och Dan Gurney, men var inte konkurrenskraftig och ersattes av föregångaren 718/2 efter några lopp. |
804 | 1962 Porsche 804, tävlingsbil för Formel 1, med åttacylindrig Typ 753 motor, som tävlade i F1 under 1962 års säsong. Dan Gurney tog två vinster med den helt nya konstruktionen, som bla gjordes av Ferdinand Alexander "Butzi" Porsche. Totalt byggdes 4 bilar. |
Modellkoder 901 – 999 | |
901 | Den ursprungliga modellkoden för Porsche 911, och namnet på prototypen som stod på IAA i Frankfurt 1963. Totalt hann 82 bilar byggas innan namnet ändrades. Även internkod för växellåda och olika motorer för 911. |
902 | Den ursprungliga modellkoden för den fyrcylindriga Porsche 912. Även internkod för 911 växellåda med fyra växlar från 1965. |
903 | 1965 experimentell treväxlad automatisk växellåda |
904 | 1964 Porsche 904 Carrera GTS tävlingsbil med mittmotor utvecklades för 1964 års FIA GT säsong. Endast 106 bilar byggdes, inklusive en gatlegal version för att uppfylla reglerna för homologering. Även experimentell fyrväxlad automatisk växellåda. |
905 | Sportomatic växellåda |
906 | 1966 Porsche 906 Carrera 6 tävlingsbil var den första racern som testades i en vindtunnel. Tillsammans med en lättviktskontruktion och en 2.0-liters 911 motor gav det en toppfart på 280 km/h på Mulsanne-rakan på Le Mans. |
907 | 1967 Porsche 907 tävlingsbil var efterträdaren till Porsche 910 och hade en täckt kaross med lång bakända (long-tail). Porsche vann sitt första 24-timmarslopp med Porsche 907 på Daytona 1968 med platserna 1-2-3. |
908 | 1968 Porsche 908 tävlingsbil var efterträdaren till Porsche 907 och hade en 3.0-liters åttacylindrig boxermotor. Porsche 908/01 var ursprungligen en täckt coupe, men 908/02 var en öppen spyder och senare versioner (908/03) hade nya karossändringar för varje säsong. Även internkod för en prototyp till automatisk växellåda 1967. |
909 | 1968 Porsche 909 Bergspyder var en lätt tävlingsbil för backe, som var föregångare till Porsche 908/02. Den var också inspirationskälla för en modern tolkning i form av Porsche 981 Boxster Spyder. |
910 | 1967 Porsche 910 tävlingsbil var en evolution av Porsche 906, och använde hjul med centrumbultar för första gången. Fabriken tävlade enbart en säsong med den innan den ersattes av Porsche 907 senare samma år. |
911 | 1963 Porsche 911, produktionsmodell med platt sexcylindrig svansmotor. Från och med 1968 indikerade en bokstav efter koden årets uppdateringar, 911A osv. Den största uppdateringen skedde 1974 med 911G då bla mer krocktåliga stötfångare infördes. Även internkod för växellåda och olika motorer för 911. |
912 | 1965 Porsche 912, produktionsmodell med platt fyrcylindrig svansmotor. Den egentliga efterträdaren till Porsche 356. Den erbjöds mellan 1965 och 1969 som antingen coupe eller Targa, samt 1976 i USA som 912E med en 2.0-liters motor från VW Type 4 med internkod 923. Även tolvcylindrig tävlingsmotor. |
913 | Studie för trecylindrig luftkyld DOHC motor |
914 | 1969 Porsche 914, produktionsmodell med platt fyrcylindrig mittmotor. Efterträdare till Porsche 912 som utvecklades tillsammans med VW och tillverkades mellan 1969 och 1976. Under dessa år sålde den bättre än den dyrare Porsche 911. Även studie på fyrcylindrig luftkyld DOHC motor. |
915 | Porsche 911 prototyp med förlängd hjulbas för att ge passagerarna i baksätet mer plats, men liksom med 2+2 versioner av Jaguar E-Type och Datsun 260Z blev proportionerna konstiga. Även 911 växellåda med fem växlar 1972 – 1986. |
916 | 1972 Porsche 916, en snabbare Porsche 914 med fast tak och den större 2.7-liters sexcylindriga motorn från Porsche 911 Carrera. Den sattes aldrig i produktion, utan enbart 11 bilar byggdes. Även DOHC sexcylindrig motor 1967, samt 908 växellåda med sex växlar 1968 |
917 | 1969 Porsche 917 tävlingsbil. Kanske den mest berömda av alla tävlingsbilar från Porsche. Porsche 917 vann Le Mans både 1970 och 1971, de första vinsterna för Porsche. Dess design förändrades över tiden, och fanns både som täckt coupe och öppen spyder, men hade alltid en platt tolvcylindrig motor. Den sista versionen 917/30 hade en 5.4-liters motor med dubbelturbo som kunde utveckla upp till 1580 hk! |
918 | 1969 Porsche 914-8 gjord till Ferry Porsche när han fyllde 60 år. 2010 Porsche 918 Spyder hybrid med mittmotor V8 på 447kW (608hk) och två elmotorer som lade till 210kW, till totalt 652kW (886hk) / 1280Nm, som tillverkades i 918 exemplar. |
919 | 2015 Porsche 919 Hybrid tävlingsbil (även 9RD). LeMans prototyp-racer som vann World Endurance Championship 2015, 2016 och 2017. |
920 | 2019 Porsche 920 Vision, designstudie på aerodynamiskt optimerad hyperbil med central cockpit. Även chassi för Porsche 917. |
921 | Studie för 1961 turbindriven tävlingsbil med fyrhjulsdrift. |
922 | 1969 motor med fyra ventiler för Typ 917. Även treväxlad automatisk växellåda för 928. |
923 | 1976 Porsche 912E, produktionsmodell med platt fyrcylindrig svansmotor (med bränsleinsprutning), som enbart såldes i USA under 1976 innan Porsche 924 släpptes 1977. Den hade en 2.0-liters motor från VW Type 4 och 2092 bilar byggdes. |
924 | 1976 Porsche 924, produktionsmodell med rak fyrcylindrig frontmotor. Efterträdare till både Porsche 912 och Porsche 914. Det var Porsche's första sportbil med motorn fram och drivning bak. Den utvecklades tillsammans med VW, hade en viktdistribution på 48/52, en 2.0-liters fyrcylindrig motor (från Audi) och byggdes mellan 1976 och 1988. |
925 | 911T/E Sportomatic växellåda |
926 | 1973 design för Porsche off-road bilmodell, detaljerad information saknas. |
927 | reserverad kod för fyrcylindrig version av Typ 917 motor |
928 | 1978 Porsche 928, produktionsmodell med V8 frontmotor. Planen var att ersätta Porsche 911, men istället blev 928 en lyxig grand tourer som tillverkades i 18 år. Motorvolymen steg från 4.5 liter till 5.4 liter under tiden. Även internkod för dess åttacylindriga motor. |
929 | Porsche 911 Turbo Sport Carrera prototyp, testbädd för Porsche 930. |
930 | 1975 – 1989 Porsche 911 Turbo. Porsche's första gatmodell med överladdning, med svårhanterlig ketchupeffekt när turbon börjar ladda. |
931 | 1979 – 1983 Porsche 924 Turbo (vänsterstyrd). 1978 installerade Porsche ett K26 turboaggregat på sin 2.0-liters Porsche 924 vilket ökade effekten till 125kW (och momentant till 130kW). Den kan identifieras mha extra luftintag i fronten och ett NACA luftintag i motorhuven. Den vänsterstyrda modellen hette 931 och den vänsterstyrda hette 932. |
932 | 1979 – 1983 Porsche 924 Turbo (högerstyrd). Den vänsterstyrda modellen hette 931 och den vänsterstyrda hette 932. Även en fyrdörrars design med frontmotor som Porsche anlitade ItalDesign för. |
933 | Tävlingsbil baserad på Porsche 924 konstruerad för SCCA (Sports Car Club of America) Class D production racing 1979. Endast 16 bilar byggdes av Porsche, men det gick att köpa delar från Porsche för att bygga om sin egen 924. Även 3.2-liters lätt flygplansmotor PFM 3200. |
934 | 1976 Porsche 934, Group 4 tävlingsbil. Tävlingsversion av Porsche 930 Turbo tillverkad mellan 1976 och 1977. Porsche 934 och dess efterföljare 934/5 tävlade framgångsrikt, bland annat av Alan Hamilton och Alan Moffat i Australian Sports Car Championship som de vann både 1977 och 1980. |
935 | 1977 Porsche 935, Group 5 GT tävlingsbil. Utvecklad version av Porsche 934, konstruerad 1977 för FIA Group 5 för endurance och sports car racing . Porsche 935 vann LeMans 1979 totalt, och av de 370 lopp den startade i vann den 123 segrar tills FIA ändrade reglerna 1982. Den hade en 3.3-liters platt sexcylindrig motor med dubbelturbo, som kunde ge upp till 630kW (856hk). För att fira modellen gjordes 2019 en ny Porsche 935, baserad på Porsche 991 GT2 RS, fast enbart 77 bilar byggdes. |
936 | 1976 Porsche 936, Group 6 Sportscar tävlingsbil. Efterträdare till Porsche 917, med motor baserad på Porsche 930 Turbo engine, som bla tävlade i 1976 World Sportscar Championship och LeMans 24hr. Den vann bägge. |
937 | 1980 Porsche 924 Carrera GT (vänsterstyrd). En mer potent version av Porsche 924 Turbo (931), som fick en intercooler och högre kompressionsgrad, vilket gav 157kW (213hk). Den fick även bredare kaross och ett annat luftintag på motorhuven. Porsche byggde 400 bilar för gata, plus 59 Carrera GTS bilar. Det byggdes även 75 Carrera GT med högerstyrning, vilka hette 938. |
938 | 1980 Porsche 924 Carrera GT (högerstyrd). Internkod för den högerstyrda versionen av Porsche 924 Carrera GT, varav det byggdes 75 bilar. Även använd av trimfirman Rinspeed för sin Rinspeed 938 Eclipse (eller 1000 SEL), en extravagant hybrid mellan 911 och 928 (se 1000sel.com). |
939 | 1980 Porsche 924 Carrera GTP, som tävlade 1980 års LeMans 24hr lopp. Resultatet blev sjätte, tolfte och trettonde plats. |
940 | 1980 Porsche 940 Indy tävlingsbil. Den drevs av en sexcylindrig motor från Porsche 935 med enkelturbo. Under testerna på ovalbanan i Ontario satte den varvrekord, vilket fick funktionärerna från Indycar att kräva (pådrivna av andra välkända Indy-stall) ett lägre turbotryck på 1.6 bar, vilket Porsche inte ville göra. Det innebar att Porsche drog sig ur tävlingen innan start, och Porsche 940 fick aldrig tävla. |
941 | Studie Porsche 924 Targa (vänsterstyrd). |
942 | 1984 förlängd Porsche 928 gjord till Ferry Porsche när han fyllde 75 år. Den liknade en 928 kombi med en extra lång hjulbas (254mm extra), som kan ses som en föregångare till Porsche Panamera Sport Turismo. Även studie Porsche 924 Targa (högerstyrd). |
943 | 964 Tiptronic växellåda |
944 | 1982 – 1991 Porsche 944, produktionsmodell med fyrcylindrig frontmotor (vänsterstyrd). En evolution av Porsche 924 med större motor, bättre köregenskaper och högre komfort. |
945 | 1982 – 1991 Porsche 944, produktionsmodell med fyrcylindrig frontmotor (högerstyrd). Den högerstyrda versionen av Porsche 944. Samma indelning finns för bla 924S. |
946 | 1985 Porsche 924S, produktionsmodell med fyrcylindrig frontmotor från 944 (vänsterstyrd). Porsche 924S utrustades med en nertrimmad version av 2.5-litersmotorn i Porsche 944, samt större bromsar. Enklaste sättet att skilja dem från en vanlig 924 är hjulen – 924S har fem bultar istället för 924 som har fyra bultar. |
947 | 1985 Porsche 924S, produktionsmodell med fyrcylindrig frontmotor från 944 (högerstyrd). Den högerstyrda versionen av Porsche 924S. Samma indelning finns för bla 944. |
948 | 1981 Porsche 928 prototyp med aluminiumkaross, experiment. Mellan 1981 och 1983 experimenterade Porsche med att bygga en 928 kaross helt i aluminium. Aluminiumkarossen var 47 procent lättare än stålkarossen, och vägde enbart 161 kg jämfört med 303 kg. Men nackdelarna övervägde. |
949 | 16-ventilers turbomotor och transaxel för Le Mans 924 GTP tävlingsbil. |
950 | G50 växellåda |
951 | 1985 – 1991 Porsche 944 Turbo, produktionsmodell med turboladdad frontmotor (vänsterstyrd). Porsche installerade ett turboaggregat på 2.5-litersmotorn, som gav 162kW (220hk). Den fick även ett facelift med integrerade stötfångare. 1988 kom 944 Turbo S med en större KKK turbo som gav 184kW (250hk). |
952 | 1985 – 1991 Porsche 944 Turbo, produktionsmodell med turboladdad frontmotor (högerstyrd). Den högerstyrda versionen av Porsche 944 Turbo, samma indelning som finns för bla 944. Den erbjöds även som Cabriolet från 1991, varav 100 högerstyrda bilar byggdes. |
953 | Porsche 911-baserad 4×4 rallybil. Fyrhjulsdriven, förstärkt och förhöjd 911 som byggdes för att tävla i 1984 års Paris-Dakar rally. Tre bilar ställde upp, och Porsche 953 #176 Rothmans körd av Metge/Lemoyne vann totalt. |
954 | 1984 Porsche 911SC RS rallybil för Group B, baserad på 911SC. Porsche-Motorsport byggde 20 bilar för att uppfylla reglerna för homolegering i FIA Group B. Tack vare sin låga vikt kunde den accelerera 0-100km/h på 4.0 sekunder. |
955 | 2002 – 2006 Porsche Cayenne SUV (även 9PA). Den första generationen Cayenne var näst intill en chock när den introducerades och ändrade marknaden för prestanda SUV:ar, och innebar att Porsche kunde fortsätta överleva och utvecklas. Cayenne var den första serietillverkade bilen från Porsche med fyra dörrar. |
956 | 1982 Porsche 956 Group C tävlingsbil. Efterträdaren till Porsche 936. Slutade 1-2-3 på Le Mans 1982, och tog platserna 1-8 samt 10 på Le Mans 1983. Samma år, 1983, satte Porsche 956 ett varvrekord på Nürburgring Nordschleife på 6:11:13 som stod sig i hela 35 år, tills det blev slaget 2018 av en Porsche 919 Evo. |
957 | 2007 – 2010 Porsche Cayenne SUV (även 9PA1). Signifikant uppdatering av första generationen Cayenne, som bla inkluderade dess första GTS-modell. Det gjorde även en Transsyberia tävlingsversion med 26 byggda bilar. |
958 | 2011 – 2018 Porsche Cayenne SUV (även 92A). Den andra generationen Cayenne, som bla inkluderade hybridmodellerna S-Hybrid från start och senare S E-Hybrid Plugin, vilken släpptes vid dess facelift 2014. |
959 | 1986 Porsche 959, begränsad produktionsmodell med 4×4, baserad på Porsche 911. Ett teknologiskt underverk med fyrhjulsdrift, dubbelturbo, och en kaross gjord av aluminium och kevlar, som var världens snabbaste gatlegala bil 1986. Den byggdes för att uppnå reglerna för homologering av FIA Group B racing mellan 1986 och 1993. Endast 337 gatbilar byggdes, men dess avancerade teknologier inspirerade alla framtida bilar från Porsche. |
960 | 1980 Porsche 928 Experimental Structure testade lättviktiga material, deaktivering av cylindrar, och annat som en transmission med dubbelkoppling på Porsche 928. 2016 Porsche 960 Turismo Vision, fyradörrars supersportbil med svansmotor, användes som blueprint vid utvecklingen av Taycan. Även fyrväxlad automatisk växellåda för Porsche 928 1984. |
961 | 1986 Porsche 961 Group B tävlingsbil baserad på Porsche 959. Porsche byggde en enda Porsche 961, som hann delta i tre tävlingar innan klassen Group B lades ner. |
962 | 1984 Porsche 962 Group C/IMSA tävlingsbil. Evolution av Porsche 956 Group C racer, som hade en 3.0-liters platt sexcylindrig motor med dubbelturbo liknande den från Porsche 935. Kunderna utvecklade den vidare, bla Kremer som bytte aluminiumchassit till en kolfibertub. Porsche 962 vann Le Mans både 1986 och 1987 samt oräkneliga andra segrar. |
963 | 2022 Porsche 963 LMDh tävlingsbil, hybrid med turboladdad V8 (9RD). Även femväxlad växellåda för 911J. |
964 | 1989 – 1993 Porsche 911, produktionsmodell med sexcylindrig svansmotor. Tredje generationen 911 (om 911G räknas som den andra generationen) ansågs vara 85% helt ny. Med Porsche 964 introducerades den första Tiptronic växellådan och den första serietillverkade modellen med fyrhjulsdrift, Carrera 4. Den tvåhjulsdrivna modellen Carrera 2 släpptes inte förrän 1990. Motorn växte från 3.2 liter till 3.6 liter på Carrera-modellerna. I denna generation släppted även den limiterade modellen 30th Anniversary edition, en Carrera 4 med bredare kaross, varav det byggdes 911 bilar. |
965 | 1988 Porsche prototyp, för ersättare av 911 Turbo, planerad att heta Porsche 969. Porsche använde 965 som internkod för en prototyp för en kommande toppmodell. Efter att den tänkta 3.3-liters sexcylindriga motorn med dubbelturbo hade problem med kylning testade man även en variant med V8 från Audi placerad längst bak. Men utvecklingskostnaderna sköt i höjden och projektet lades ner. |
966 | 1987 Porsche 911 Speedster. Konceptet visades 1987 på IAA i Frankfurt. Utställningsbilen hade ett fast skydd som gjorde bilen ensitsig, vilket försvann innan serietillverkningen startade. Totalt tillverkades 2104 bilar, varav 171 med smal kaross, och övriga använde den bredare karossen från 930 Turbo. |
967 | (saknas) |
968 | 1991 – 1995 Porsche 968, produktionsmodell med fyrcylindrig frontmotor (egentligen 944 S3). Den tredje och sista generationen av transaxelbilarna med motor fram och drivning bak som startade 1976 med Porsche 924. Porsche 968 erbjöds som både Coupe och Cabriolet, så väl som CS, Turbo S och racing Turbo RS (4 st). |
969 | Planerat produktionsnamn för Porsche 965 prototyp. Modellen skulle ersätta Porsche 959, men utvecklingskostnaderna blev för höga. När projektet lades ner förstördes alla 16 prototyper, inklusive 965-prototypen med V8. |
970 | 2009 – 2016 Porsche Panamera. Efter många studier och flera koncept blev den första generationen Porsche Panamera den första fyrdörrars sedanen från Porsche. Modellen fick ett facelift 2013, som även erbjöds med 170mm längre hjulbas. |
971 | 2016 Porsche Panamera. Den andra generationen Panamera förfinades ordentligt och blev sinnebilden för en fyrdörrars 911 utan kompromisser avseende prestanda, teknologi eller lyx. 2017 lanserades Panamera som kombi, med internkod 974. Modellen fick ett facelift 2021. |
972 | (saknas) |
973 | (saknas) |
974 | 2017 Porsche Panamera Sport Turismo. Den andra generationen Panamera släppes även som kombi med namnet Sport Turismo. Toppmodellen Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo var världen starkaste kombi med 500kW (680hk) när den släpptes. |
975 | (saknas) |
976 | 2024 Porsche Panamera. Den tredje generationen Panamera erbjöds inte längre som kombi, utan enbart som sedan, fortfarande med två olika hjulbaser. |
977 | (saknas) |
978 | (saknas) |
979 | (979K, namn på japansk 959 homage, baserad på 997 Turbo) |
980 | 2004 – 2006 Porsche Carrera GT. En superbil delvis baserad på en prototyp för Le Mans 1999 med V10 (vilken var baserad på ett gammalt F1-projekt från Footwork 1992), men även tävlingsbilarna Porsche GT1 och LMP1-98. Porsche Carrera GT hade en mittmonterad 5.7-liters V10 utan överladdning med 450kW (612hk) och manuell sexväxlad växellåda. Totalt byggdes 1270 bilar, alla med vänsterstyrning. Noterbart är att knoppen till växelspaken var gjord av trä, som en påminnelse om den i Porsche 917 som var gjord av balsaträ. |
981 | 2012 – 2016 Porsche Boxster och Cayman. Den tredje generationen Boxster och Cayman byggdes mellan 2012 och 2016. I denna generation tillkom GT4, en banfokuserad sportbil med 3.8-liters motor och manuell växellåda. |
982 | 2017 Porsche 718 Boxster och Cayman. Den fjärde generationen Boxster och Cayman, som också fått namnet 718. En uppdatering av plattformen från 981 platform, där den sexcylindriga motorn ersattes av en turboladdad fyrcylindrig motor. Fastän körbarheten blev bättre klagade vissa entusiaster, och 2019 släpptes Cayman GT4 och Spyder med sexcylindrig motor från 992, senare även tillgänglig i GTS 4.0. 2021 släppes GT4RS och senare Spyder RS, med den sexcylindriga motorn från GT3 som ger 368kW (500hk). |
983 | (saknas) |
984 | 1988 Porsche Junior, prototyp för billig produktionsmodell. En föregångare till Porsche Boxster, som konstruerades som en prisvärd instegsmodell med en fyrcylindrig motor, men lågkonjukturen efter börskraschen 1987 gjorde att Porsche lade ner projektet. |
985 | Porsche PVR (information saknas) |
986 | 1996 – 2004 Porsche Boxster. Den första generationen Boxster, som delade många komponenter med storebror 996 för att minimera kostnader. Lanserades 1996 efter att 1993 års Boxster koncept fått mycket uppmärksamhet, och var en stor försäljningsframgång. |
987 | 2005 – 2012 Porsche Boxster och Cayman. Den andra generationen Boxster och den första generationen Cayman, som helt enkelt var en Boxster med fast tak. Cayman lanserades som en S-modell, innan den vanliga Cayman kom ett år senare. Walter Röhrl var fyra sekunder (8:11) snabbare runt Nürburgring i en standard Cayman S än i en 911 Carrera. |
988 | (988 Vision Electric Concept. En designstudie gjord av Invisive/Colorsponge som en efterföljare till 918 med utseende inspirerat från Taycan.) |
989 | 1989 Porsche prototyp för fyrdörrars sedanmodell. Ett fyrdörrars koncept som utvecklades mellan 1988 och 1991, och i stort sett ser ut som en utdragen fyrdörrars 996 fastän denna prototyp skapades minst fem år innan 996. Detta koncept följdes av 932, och så småningom av den första generationen Panamera. |
990 | (saknas) |
991 | 2012 – 2018 Porsche 911. Den sjunde generationen 911 var en helt ny plattform (för tredje gången sedan 1963), som innebar lägre vikt och mer effekt. Targa-modellen återfick även sitt ursprungliga utseende, med en båge bakom stolarna. Vid sitt facelift 2016 infördes turboladdade motorer för alla Carrera-modeller. Denna generation bröt också miljontalet för antalet tillverkade Porsche 911. |
992 | 2019 Porsche 911. Den åttonde och nuvarande generationen 911 är en lätt evolution från föregångaren 991. 2022 lanserades 911 Dakar, en höjd fyrhjulsdriven modell inspirerad av tävlingebilen 953 som vann Dakar-rallyt. Generationen fick ett facelift 2024, då en hybridmodell lanserades. |
993 | 1994 – 1998 Porsche 911. Den fjärde generationen 911 generation var den sista generationen med luftkylning. 1996 lanserades 911 Targa utan traditionell båge, istället fick den ett glidande glastak, en lösning som användes även för efterföljarna 996 och 997. |
994 | prototyp för Porsche 964 Turbo |
995 | 1978 framtidsstudie av fyrsitsig sportbil. 995 skapades för att förstå den framtida utvecklingen inom säkerhet, effektvitet och teknologi, med tex dubbelkoppling, låsningsfria bromsar och liknande. |
996 | 1997 – 2004 Porsche 911. Den femte generationen 911 hade den största förändringen sedan 1963, med vattenkylda motorer för lägre utsläpp och högre effekt. De stora förändringarna innebar även att tillverkningen av 996 hade smärre problem, med lägre kvalitet, samtidigt dess utseende med lampor som påminde om stekta ägg inte var helt lyckat. Dock introducerades 1999 den första GT3-modellen och 2003 den första GT2-modellen. Generationen fick ett facelift 2002 med 996.2. |
997 | 2004 – 2012 Porsche 911. Den sjätte generationen 911 var en evolution av 996, med mer harmonisk design. Generationen fick ett facelift 2009 med 997.2 som hade en helt ny motor samt tekniska innovationer som tex VTG turboladdning, PDK transmission och torque-vectoring AWD. |
998 | (saknas) |
999 | (saknas) |
Modellkoder 9** – | |
95B | 2014 Porsche Macan SUV. Första generationen Macan, en mindre SUV än Cayenne, baserad på samma plattform som Audi Q5. Den fick ett facelift 2018 (MY 2019), och ett andra facelift 2021. 2024 började den andra generationen Macan, som enbart erbjuds som elbil med internkod XAB, tillverkas parallellt. |
9J1 | 2019 Porsche Taycan EV. Första generationen Taycan var Porsches första elbil, en kompaktare fyrdörrars sedan, som delar plattform med Audi e-Tron GT. 2021 lanserades kombin Taycan Sport Turismo, eller med förhöjd fjädring och terrängattribut Taycan Cross Turismo. Generationen fick ett facelift 2024. |
9R1 | 1996 – 1999 Porsche 911 GT1 tävlingsbil. Fastän den bär namnet 911 delar den inte mycket med Porsche 911 (993), i stort sett är det lampor fram och bak, samt det främre delen av chassit. Den bakre delen kommer från Porsche 962C, tillsammans med dess 3.2-liters platta turboladdade sexcylindriga motor med ungefär 440kW (600hk). Inför 1997 skapades 911 GT1 Evo med förbättrad aerodynamik, samt lampor från 996. Inför 1998 byggdes den om helt (GT1-98) och blev mer framgångsrik med en totalvinst på Le Mans. Det byggdes även 25 gatlegala bilar, Porsche 911 GT1 Straßenversion. |
9R2 | 1999 LMP version av Porsche 911 GT1 (testfordon). |
9R3 | 1998–2000 Porsche LMP2000, Le Mans Prototyp design, aldrig använd i racing. |
9R6 | 2004 Porsche RS Spyder, LMP2 tävlingsbil. |
9YA | 2017 Porsche Cayenne SUV (även PO536). Den tredje generationen Cayenne delar plattform med Audi Q7 och Bentley Bentayga. 2019 lanserades Cayenne Coupe, med sluttande tak över bakdelen. Generationen fick ett facelift 2023. |
9YB | 2019 Porsche Cayenne Coupe, Cayenne med sluttande tak. |
Modellkoder X** – | |
XAB | 2024 Porsche Macan BEV SUV. Andra generationen Macan, baserad på VW-gruppens EV plattform PPE, finns bara som elbil med internkod XAB. Den första generationen Macan tillverkas parallellt inledningsvis. |