Redan på 1600-talet hade Christiaan Huygens beskrivit principen bakom en förbränningsmotor, men han byggde aldrig någon fungerande motor i verkligheten. |
1700-talet: Ångfordon av Joseph Cugnot
![]() | Bilens faktiska ursprung går att spåra från de självgående vagnar drivna med ångmotorer som konstruerades av fransmannen Joseph Cugnot. Denne utvecklade 1769 en självgående artillerivagn kallad "Fardier a vapeur", direkt översatt till svenska "ångflytare" eller mer förståeligt "ångfordon". |
1800-talets första hälft: Ångbuss av Richard Trevithick
År 1801 konstruerades den första ångvagnen för masstransport, dvs en buss, av engelsmannen Richard Trevithick. Under 1800-talets första hälft byggdes ett antal liknande ångfordon både i Frankrike och England. |
![]() |
1850-talet: Den första förbränningsmotorn
![]() | Den unge italienaren Eugenio Barsanti hade redan på 1840-talet förstått hur förbränning av gaser kan driva en motor. Tillsammans med Felice Matteucci konstruerade de den första förbränningsmotorn 1854. |
1860-talet: Fordon med förbränningsmotorer
![]() |
Den första vagnen med förbränningsmotor byggdes av fransk-belgaren
Étienne Lenoir år 1862.
Den första vagnen med bensinmotor konstruerades år 1865 av tysk-österrikaren
Siegfried Marcus
men dessa var fortfarande experimentella och ej praktiskt användbara.
|
![]() |
1870-talet: Den bensindrivna fyrtaktsmotorn
![]() | Redan på 1860-talet hade Nikolaus Otto börjat bygga motorer, men tillsammans med Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach konstruerades den bensindrivna fyrtaktsmotorn på 1870-talet. |
1880-talet: Bensinbilar av Benz och Daimler
Det var först år 1886 som några praktiskt användbara bilar byggdes. Oberoende av varandra konstruerade de två tyska ingenjörerna Carl Benz och Gottlieb Daimler varsin bensindriven bil. Benz var först och hans fru Bertha var den första person som körde en längre biltur, år 1888. |
![]() |
1890-talet: Biltillverkare i varje garage
Efter att Benz börjat sälja sin bil till allmänheten exploderar utvecklingen och i många garage försöker man med varierande framgång tillverka bilar, speciellt i Tyskland, Frankrike och USA. Samtidigt fortsätter den tekniska utvecklingen och Rudolf Diesel konstruerar dieselmotorn 1892. |
1900-talet: Olds serietillverkar Curved Dash
Amerikanen Ransom Eli Olds börjar serietillverka Oldsmobile Curved Dash, och kunde höja tillverkningstakten från 425 bilar 1901 till 2500 bilar 1902. De flesta andra tillverkare siktar in sig på sälja bilar till de som har råd att betala för dem, och bilen blir mest en leksak för de rika. |
![]() |
1910/1920-talen: T-Ford masstillverkas på löpande band
![]() | De flesta bilarna var fortfarande för dyra och underhållskrävande för att bilen skulle slå igenom som allmänt fortskaffningsmedel. Amerikanen Henry Ford gjorde bilen till var mans egendom när han 1913 startade masstillverkning på löpande band av T-Forden. |
1930-talet: General Motors blir störst
Efter att Ford kört alltför länge med samma häst satsade Alfred P. Sloan på General Motors bredare med olika märken och införde begreppet årsmodell. I början av 1930-talet blev man större än Ford och 1940 hade man byggt 25 miljoner bilar i USA. GM skulle fortsätta vara världens största biltillverkare ända till 2009 då Toyota blev större. |
1940-talet och framåt: Masstillverkning av Volkswagen mfl
![]() | T-Fordens efterträdare som var mans bil är först och främst Volkswagen Typ 1, konstruerad av Ferdinand Porsche och producerad från 1938 till 2003, men även Fiat 500, Renault 4CV, Citroen 2CV och Mini tillverkades i stor skala till låga kostnader i många år. |
1950-talet: De gyllene åren för amerikansk design
Återhämtningen efter kriget går snabbt och speciellt USA upplever några gyllene år när utvecklingen av designen exploderar. Var och vartannat år ritas bilarnas yttre om för att locka nya bilköpare till saluhallarna fastän mekaniken ofta är densamma. Höjdpunkten är 1959 års Cadillac Eldorado ritad av Harley Earl. |
![]() |
1960-talet: Muskelbilarnas decennium
![]() | De amerikanska designexcesserna övergår under 1960-talet till ett hästkraftskrig. Fabrikerna tävlar på söndagen och vinnaren säljer flest bilar på måndagen. Mest känd blir Ford Mustang, Lee Iacocca's skötebarn. |
1970-talet: Bensinkris och säkerhetstänk
![]() | Ur bilentusiastens synvinkel är 1970-talet rätt trist med bensinkris och fokus på säkerhet. De amerikanska märkena förlorar fokus, samtidigt som den oerhört snåla Honda CVCC börjar säljas 1972. I Sverige leder vi utvecklingen inom säkerhet när Volvo 240 börjar säljas 1974. |
![]() |
1980-talet: Det digitala decenniet
![]() | Sjuttiotalets tristess slår på 1980-talet över i kantiga former, skrikiga färger och digitala siffror. Det leder till en framgångsvåg för de japanska märkena samtidigt som USA tappar ännu mer och de brittiska märkena dör ut pga idébrist och strejker. Samtidigt lyckas Ferdinand Piëch nå stora framgångar i rally med Audi Quattro och dess fyrhjulsdrift. |
1990-talet: Bilindustrin konsolideras
Nittiotalet präglas av uppköp och samgåenden inom bilindustrin. VW-gruppen köper upp Skoda, Seat, samt Bentley, Bugatti och Lamborghini, DaimlerChrysler bildas av Daimler-Benz och Chrysler, Ford äger Aston Martin, Jaguar och köper Volvo och delar av Mazda, GM köper SAAB och delar av Suzuki och Isuzu, Renault och Nissan får samma chef, för att nämna några. |
2000-talet: Miljötänk och finanskris
![]() | Konsolideringen avbryts när både DaimlerChrysler och Ford PAG delas. Volvo säljs till Kina, Jaguar och Land Rover till Indien. Efter finanskrisen 2008 går GM och Chrysler i konkurs. GM rekonstrueras, medan Chrysler köps av Fiat. Decenniet präglas även av ett stort fokus på miljön, varför hybridbilen Toyota Prius säljer som smör. |
2010-talet: Elbilarnas återkomst
Miljöfokuset gör att elbilarna kommer tillbaka efter ungefär hundra års frånvaro. Pådrivande är Elon Musk och hans Tesla, tillsammans med andra elbilar och allt effektivare hybrider och dieselbilar. Det kan behövas när Kinas miljoner skall köpa en egen bil. |
![]() |
källa: Christer Tärning