Real Cars > Fakta > Porsche > familjebilar !

Porsche familjebilar

De flesta ser Porsche som en renodlad tillverkare av sportbilar och tävlingsbilar, som plötsligt släppte en SUV 2002 för att finansiera den ursprungliga verksamheten. Det är inte någon felaktig syn, men faktum är att Porsche funderat på familjebilar (dvs med baksäte) sedan starten.

Nedan bortses helt från de familjebilar som konstruerades för andra tillverkare, tex Typ 7 var en sedan för den tyska biltillverkaren Wanderer, Typ 60 var Volkswagen Typ 1, med flera.

 

Redan 1947-1948 skapades Porsche 370 Cisitalia, en designstudie för en fyrsitsig gatmodell med luftkyld 1.5-liters sexcylindrig svansmotor. Tanken var att låta den italienska tillverkaren komplettera Porsches mer renodlade utbud, men tyärr tog Dusios pengar slut efter den dyra satsningen på Formel 1.

 

Några år senare, 1951–1952, tog Porsche fram Porsche 530, en fyrsitsig prototyp baserad på Porsche 356, med tre decimeter längre hjulbas (2400 mm). Men projektet lades ner fastän utseendet är tilltalande.

 

När det var dags att ersätta Porsche 356 med en modernare konstruktion, var det nära till hands att det blivit en design med större och rymligare baksäte. Typ 695 utvecklades 1956–1959, med fyra säten.

 

1961 års Porsche 754 T7 var en vidareutvecklad prototyp med svansmotor och 4 säten för den kommande Porsche 901, baserad på Typ 695. Fronten är väldig lik 901/911, men bakdelen är annorlunda med högre tak och mer plats för passagerare i baksätet.

 

Tio år senare var Porsche 911 en stor framgång, och Porsche funderade återigen på att ge passagerarna i baksätet mer plats med Porsche 915, en prototyp baserad på en Porsche 911 med förlängd hjulbas, men liksom med 2+2 versioner av Jaguar E-Type och Datsun 260Z blev proportionerna konstiga.

 

När Ferry Porsche fyllde 75 år 1984 fick han en förlängd och ombyggd Porsche 928 som present (typ 942). Det var en 928 kombi med förlängd hjulbas (254mm extra), och kan ses som en föregångare till Porsche Panamera Sport Turismo.

 

Den blev uppskattad av många och idéerna fick fart igen.

Porsche anlitade ItalDesign för att göra en fyrdörrars design med frontmotor (typ 932), men dess design blev tämligen klumpig och projektet lades i malpåse.

 

Fast Porsche gav inte upp, utan konstruerade en ny prototyp för en fyrdörrars sedanmodell, Porsche 989 Concept. Ett fyrdörrars koncept som utvecklades mellan 1988 och 1991, och i stort sett ser ut som en utdragen fyrdörrars 996 fastän denna prototyp skapades minst fem år innan 996.

 

Cayenne

Under 1990-talet var finanserna dåliga och Porsche fick lägga om sin strategi, och istället satsa på den allt större trenden med terrängliknande modeller gjorda för gatan, SUV:ar.

Efter ett intensivt utvecklingsarbete släpptes 2002 den första generationen Porsche Cayenne, som var den första serietillverkade bilen från Porsche med fyra dörrar.

Den första generationen Cayenne (2002 – 2006, 955 / 9PA) var näst intill en chock när den introducerades och ändrade marknaden för prestanda SUV:ar.

2007 gjordes en signifikant uppdatering av den första generationen Cayenne (2007 – 2010, 957 / 9PA1), som bla inkluderade dess första GTS-modell.

Den andra generationen Cayenne (2011 – 2018, 958 / 92A), inkluderade hybridmodellerna S-Hybrid och vid dess facelift 2014 S E-Hybrid Plugin.

Den tredje generationen Cayenne (9YA / PO536) som kom 2017 delar plattform med Audi Q7 och Bentley Bentayga. Generationen fick ett facelift 2023.

2019 lanserades Cayenne Coupe (9YB), med sluttande tak över bakdelen.

Panamera

Under 2000-talet blev finanserna bättre och Porsche fick äntligen råd att konstruera och börja serietillverka en fyrdörrars sedan, Porsche Panamera. Den första generationen släpptes 2009, och har sedan dess kompletterades med kombimodeller.

2009 – 2016 Porsche Panamera. Efter många studier och flera koncept blev den första generationen Porsche Panamera (970) den första fyrdörrars sedanen från Porsche. Modellen fick ett facelift 2013, som även erbjöds med 170mm längre hjulbas. 2016 Porsche Panamera. Den andra generationen Panamera (971) förfinades ordentligt och blev sinnebilden för en fyrdörrars 911 utan kompromisser avseende prestanda, teknologi eller lyx. Modellen fick ett facelift 2021. 2017 Porsche Panamera Sport Turismo. Den andra generationen Panamera släppes även som kombi med namnet Sport Turismo (974). Toppmodellen Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo var världen starkaste kombi med 500kW (680hk) när den släpptes. 2024 Porsche Panamera. Den tredje generationen Panamera (976) erbjöds inte längre som kombi, utan enbart som sedan, fortfarande med två olika hjulbaser.

Macan & Taycan

Under 2010-talet kompletterade Porsche produkutbudet med de mindre modellerna Porsche Macan och Porsche Taycan.

2014 Porsche Macan SUV. Första generationen Macan (95B), en mindre SUV än Cayenne, baserad på samma plattform som Audi Q5. Den fick ett facelift 2018 (MY 2019), och ett andra facelift 2021. 2024 Porsche Macan BEV SUV. Andra generationen Macan, baserad på VW-gruppens EV plattform PPE, finns bara som elbil med internkod XAB. Den första generationen Macan tillverkas parallellt inledningsvis. 2019 Porsche Taycan EV. Första generationen Taycan (9J1) var Porsches första elbil, en kompaktare fyrdörrars sedan, som delar plattform med Audi e-Tron GT. 2021 lanserades kombin Taycan Sport Turismo, eller med förhöjd fjädring och terrängattribut Taycan Cross Turismo. Generationen fick ett facelift 2024.

 

Givetvis finns det även baksäte i Porsches mest vanliga sportbilar som 911, 924/944/968 och 928, men det är litet och trångt, och det är svårt att kalla dem för familjebilar. Fast det går om viljan är stark!

 

källa: Christer Tärning, porsche.com