Giorgio Giugiaro föddes i augusti 1938 i en konstnärsfamilj. Hans far och farfar var målare och musiker i Garessio, Cuneo, Italien. Han utbildade sig på skolor för teknisk design och tog målningskurser på Turin Accademia di Belle Arti (Turins Konstakademi).

Vid sjutton års ålder började Giugiaro arbetade på FIAT Styling Center där han jobbade nära Dante Giacosa i fyra år. 1959 flyttade han till Carrozzeria Bertone där han blev designchef efter Franco Scaglione. Giugiaro ritade bland annat koncept som Testudo, Canguro och en Bertone-Ferrari 250 GT som blev Nuccio Bertones personliga bil. Han ansvarade även för masstillverkade sportmodeller som NSU Sport-Prinz, Fiat 850 Spider, Iso Rivolta, BMW 3200 CS, Alfa Romeo 2000/2600 Sprint mfl.

1965 flyttade Giugiaro till Ghia där han blir chef över Ghia Styling and Prototype Center. På Ghia skapade Giugiaro bland annat Maserati Ghibli och De Tomaso Mangusta som presenterades på Turinsalongen 1967. Efter tre år slutade han och grundade sin egen designfirma, ItalDesign, tillsammans med Aldo Mantovani och Luciano Bosio. Där ritade Giugiaro bland annat sportbilar som BMW M1, Nazca C2 och DeLorean, samt standardbilar som VW Golf, Alfasud, Fiat Panda, Audi 80 och SAAB 9000 mfl.

ItalDesign skulle bli tongivande under de närmaste två seklerna. Hans arbetssätt att alltid leta efter nya vägar kom att inspirera många andra designers. Tex fick Giugiaro utmärkelsen Laurea Honoris Causa in Design 1984 av prestigefyllda Royal College of Art i London.

Förutom att bara rita bilar startade Giugiaro även designbyrån Giugiaro Design 1981 som även ritade kameror, klockor, hjälmar och annat.

Giugiaro och hans fru Maria Teresa Serra har fått två barn: Fabrizio (1965) och Laura (1968). Giugiaro utövar alpin skidåkning och fälttävlan (med häst), älskar alla sorters musik och läser de klassiska grekiska filosoferna som Platon.

källa: team.net/www/ktud