Nuccio Bertone föddes 1914 som Giuseppe Bertone, men han kallades alltid för Nuccio. Hans far Giovanni hade en verkstad i insdustriområden utanför Turin, som bland annat gjorde karosser till bilmärket Spa. Den allra första karossen från Bertone var en Torpedo på en 9-liters Spa. Spa hade nära kopplingar till Vincenzo Lancia och 1928-1938 byggde Bertone karosser även till Lancia.

Den unge Nuccio utbildade sig inom ekonomi och bokföring på högskolan i Turin. 1933 började han arbeta på faderns företag och lärde sig hur man ritar bilar och bygger karosser. Samtidigt expanderade företaget då man gick från enstaka handbyggda bilar till småskalig serietillverkning i en fabrik på Corso Peschiera. Det största kontraktet var tillverkningen av Fiat Balilla.

Bertone överlevde andra världskriget som många andra små karossfirmor genom att tillverka ambulanser och militära fordon. Efter kriget satsade tillverkarna på större volymer, men Fiat bestämde sig för att byta chassitypen från ram till unibody. Det innebar problem för Bertone eftersom de flesta karosserna byggdes på chassin från Fiat. Istället fick man använda chassin från Siata och Alfa Romeo som tillverkades i mycket färre antal.

Nuccio tog över ledningen av företaget i slutet av 1940-talet, men med Italiens ekonomi i kris, brist på råvaror och färre chassin att bygga karosser på så fanns det inget större hopp att överleva. Då anlitade Nuccio talangen Franco Scaglione som fick bygga karosser till två begagnade MG TD-chassin, som visades upp på Turinsalongen 1952. Nuccio hoppades åtminstone sälja den ena för att få in lite pengar.

Istället dök amerikanen och bilhandlaren S.H. "Wacky" Arnolt upp och beställde hundra bilar av respektive modell, om Bertone kunde leverera. Totalt byggdes 100 Arnolt-MG och senare 500 Arnolt-Bristol av Bertone. Franco Scaglione blev designchef till 1959 och ritade även de kända BAT-bilarna. Han var även ansvarig för Alfa Romeo Giulietta Sprint som blev en stor succé med 36'000 bilar, istället för Alfa's prognos på 1000 bilar.

Tillverkningen av Giulietta Sprint innebar att Bertone gick från att vara en enkel karossfirma till att bli en riktig biltillverkare, vilket få andra klarade av. När Scaglione lämnade Bertone hittade Nuccio istället den nya talangen och geniet Giorgio Giugiaro. Hans första uppdrag var NSU Sport-Prinz som gav NSU en helt ny marknad. Även den byggdes av Bertone några år innan tyskarna tog över.

Giugiaro ritade även sportmodeller till Simca och Fiat, superbilar som Iso Grifo, ASA 1000, Bizzarrini och en Bertone-Ferrari 250, som Nuccio kom att använda i många år. För att nämna några av alla hans designer. 1965 flyttade Giugiaro till Ghia och ersattes av den nya talangen Marcello Gandini.

Gandini ritade bland annat Lamborghini Miura, Espada och Countach hos Bertone, bilar vars otroliga former antagligen var huvudanledningen till att Lamborghini levde vidare som biltillverkare. Han ritade även concept som Lamborghini Marzal och Alfa Romeo 33 Carabo, vilken ledde till Fiat X1/9 som efter 1980 såldes som Bertone X1/9 i ytterligare åtta år. Andra kända modeller är Lancia Stratos och Alfa Romeo Montreal.

När Gandini lämnade Bertone 1980 ersattes han inte av någon ny talang som designchef och Bertone slutade med att rita sportbilar. Istället skrev man kontrakt med Citroën vilket bland annat ledde till modellerna BX och XM. Andra modeller från Bertone är Opel Astra cabriolet och Fiat Punto cabriolet.

1997 bestod Bertone-gruppen av tillverkningsföretaget Carozzeria Bertone Spa, designbyrån Bertone S.p.A., designcentret Tecnodesign S.p.A. och glastillverkaren SOCAR.I.C.S. S.p.A., och hade 1500 anställda. Samma år avlider Nuccio Bertone och lämnar sin fru och sina två döttrar, som arbetar i företaget.

Nuccio Bertone var ingen genialisk designer eller kreativ konstruktör, utan snarare en driftig affärsman med näsa för talanger, som lotsade sitt företag modigt och framgångsrikt genom seklerna.

källa: team.net/www/ktud