Wikov bildades 1922 i staden Prostejov, nära (nuvarande) tjeckiska Brno, när Wichterle och Kovarik konsoliderade sina verksamheter, som var kända för sina lantbruksmaskiner. Wikov ville börja tillverka bilar, och de första bilarna var mycket lik italienska Ansaldo, särskilt motorn.
Modell 28 drevs av en 4-cylindrig motor och 1480 cc, med aluminium och topplock med överliggande kamaxel, som utvecklade 28 hk vid 2800 rpm. Motorerna blev allt större och modellerna mer välutrustade. 1930 var tex alla modellerna utrustade med hydrauliska bromsar.
Liksom de flesta tillverkare på den tiden hade Wikov sitt eget racingteam, som startade 1929. Det första året var man inte framgångsrika. De kom inte förrän 1931 då en Wikov kom på tredje plats i klassen med 1,5-liters motorer.
1931 anlitade Wikov en berömd expert på aerodynamik, Paul Jaray, för att skapa en strömlinjeformad kaross till prototypen Modell 35. Tyvärr klarade konstruktionen inte övergången till serietillverkning eftersom tillverkningskostnaden skulle blivit för hög, samtidigt som marknaden förmodligen inte var redo heller.
Under tiden hade Wikov blivit alltmer kända för sina lyxbilar, men när depressionen nådde Centraleuropa satsade man en enklare, mindre modell som hette Baby. Ramen bestod av en central tub designad av Hans Ledwinka, med motorn placerad baktill och med individuell fjädring, men enbart åtta bilar tillverkades.
Istället satsade man 1933 på en större och ännu lyxigare bil, med rak åttacylindrig motor, men den modellen misslyckades också. Efter att ha tillverkat runt 750 bilar sedan 1922 lade man 1937 ner tillverkningen av bilar och fokuserade på att tillverka lastbilar på 1,5 ton till 1940.
Efter andra världskriget döptes Wikov om till Agrozet Prostejov av kommunistregimen, som istället började tillverka jordbruksmaskiner, vilket man fortfarande gör.