Vinot-Deguingand

Vinot-Deguingand grundades 1901, men kallades bara Vinot av de flesta. Den första modellen hade 2-cylindriga motorer på 1,5 liter med 5 hk samt remdrift. stålchassi och batteribelysning.

1903 var bilarna utrustade med klassisk kedjedrift och försetts med större motorer med sidventiler. Två modeller hade fyrcylindriga motorer, Typ H på 3,3 liter med 14hk och Typ F med 18hk.

1906 lanserade Vinot en sexcylindrig modell. Samma år hade alla modeller stålchassi. 1907 byggde man en 6,5-liters motor. 1908 fanns bla modellerna 10/14, 12/16 och 16/24. 16/24 hade en 3,7-liters motor med överliggande kamaxlar.

1909 absorberas märket "Gladiator" och från 1910 till 1920 säljs de parallellt, med identiska priser. Den enda skillnaden mellan dem är kylarens utformning. Modellen 16/24 såldes dock bara som Vinot.

1911 utvecklades en ny modell med 12hp avsedd för staden. 1914 kom nya fyrcylindriga modeller på 1,7, 2,1, 2,6 och 4,2 liter. Modellen med den största motorn hette 25/30. Sedan bröt första världskriget ut.

Efter kriget orsakade inflationen att priserna skjöt i höjden, och precis som för Dion och Delaunay-Belleville sjönk försäljningen kraftigt. 1920 lades märket "Gladiator" ner och 1921 alla modeller utom den enkla modellen 10hp.

Ett år senare lanserades en ny enkel modell, Typ BO med 12hk, men 1924 tog pengarna slut för Vinot och tillverkningen upphörde.

Det sista andetaget skedde 1928 när Donev Nanterre försökte lansera en cykelbil med tvåtaktsmotor ritad av Violet under namnet Deguingand, men det lyckades inte.

källa: autopasion18.com