Veritas grundades av de f.d. BMW-ingenjörerna Ernst Loof och Lorenz Dietrich i Baden för att bygga om BMW 328 till tävlingsbilar. Efter ett tag flyttade de över gränsen till Frankrike men efter ett tag blev planerna för ambitiösa och de lade ner verksamheten.
Istället flyttade Loof till Nürburgring och fortsatte bygga tävlingsbilar i mindre skala med hjälp av finasiell backning från bland annat Heinkel till och med 1953, då han återvände till BMW. Totalt byggde Veritas 78 olika modeller som haft stor påverkan på tysk motorsport.
Ett sidoprojekt som startades 1950 i Frankrike är Dyna-Veritas. I samarbete med franska Panhard skapade man en liten cabriolet baserad på Dyna-Panhard. Tillverkningen lade man i ett separat bolag, Dyna, med Lorenz Dietrich som ledare.
Karosserna byggdes av Karl Baur i Stuttgart, som sedan monterades på en rörram med motor från Panhard på 744cc. Det var en vacker och snabb bil, men tyskarna tilltalades inte av den franska mekaniken och tillverkningen upphörde 1952 efter 176 bilar.