Leslie Hayward Hounsfield (1877–1957) drev konstruktionsbyrån Polygon Engineering Works i Clapham i södra London på 1900-talet när han fick idén att skapa en enkel, ekonomisk bil som skulle var enkel att köra och började rita på idén 1910. Tre år senare hade han en färdig prototyp kallad Trojan med en okonventionell fyrcylindrig tvåtaktsmotor, men han hann inte starta någon tillverkning innan kriget bröt ut.
Under kriget gjorde Trojan Ltd gjorde bla mekaniska verktyg, men 1920 byggdes de sex första bilarna. 1922 visades Trojan upp på London Motor Show, och Leyland Motors kom överens om att tillverka dem i sin fabrik i Kingston upon Thames. 11'000 bilar och 6'700 lastbilar tillverkades där till 1928 då Leyland sade upp avtalet.
Istället byggde Hounsfield en ny fabrik i Croydon. Fast priset var samma som för T-Ford började försäljningen falla. Den nya modellen RE (Rear Engine) var dock gammalmodig och klarade inte av konkurrensen så det såldes bara ungefär 250 sådana. Inte heller Wayfarer 1934 (3 styck) eller Mastra (2 styck) var lyckade. Istället fortsatte den ursprungliga Trojan Utility Car att sälja ända till 1937.
Under kriget tillverkades bland annat bombhållare och fallskärmspack, men efter kriget återupptogs tillverkningen av skåpbilar med den ursprungliga motorn till 1952 då den ersattes av en Perkins diesel.
1959 köptes Trojan Ltd av Peter Agg, som mellan 1960 och 1965 tillverkade Heinkel bubbelbilar på licens som Trojan 200. Företaget köpte även rättigheterna till att tillverka sportbilen Elva Courier 1962, och tillverkade 210 Elva mellan 1962 och 1965, då man istället började tillverka tävlingsbilen Mclaren-Elva.
Runt 1970 började Trojan bygga racern McLaren M8E Can Am på beställning. Man hade planer att även bygga McLaren M19 och M21, men istället anställde man Ron Tauranac från Brabham som konstruerade Trojan T101 för Formula 5000. De tävlades 1973 av Jody Scheckter, Bob Evans och Keith Holland.
Den följdes 1974 av Trojan T102 för Formula 5000, samt Trojan T103 för Formula 1. T103 var i praktiken ett T102-chassi som försetts med en Cosworth DFV-motor, och kördes i några F1-lopp under 1974 av Tim Schenken. Det bästa resultatet var tia i både Belgiens GP och Österrikes GP. Pengarna tog slut i september och Trojan avbröt sin satsning.
Företaget finns kvar, men tillverkar inte längre några bilar.