Triumph (Triumph Car Company)

I november 1884 kom den synnerligen språkbegåvade tysken Siegfried Bettmann till London för att skaffa sig en inkomst. Efter några års arbete med uppslagsböcker och symaskiner startade unge Siegfried en egen cykeltillverkning. Han ville ge cyklarna ett bra namn som var gångbart på de flesta språk och fastnade slutligen för namnet 'Triumph'.

Företaget i Coventry gick bra och vid sekelskiftet började man experimentera med motordrivna cyklar och 1905 kom tillverkningen av motorcyklar igång på allvar. Biltillverkningen kom inte igång förrän 1923 men därefter byggde man flera riktigt fina vagnar med 1930-talets Dolomite som höjdpunkt. Bilen var en kompressormatad Alfa Romeo-kopia med rak åtta och dubbla överliggande kamaxlar.

Rent ekonomiskt gick extravagansen inte ihop och i början av 1930-talet köptes motorcykeldivisionen upp av 'Coventry Bicycles'. 'Triumph Car Company' överlevde fram till 1939 då konkursen var ett faktum. Men direkt efter kriget köpte 'Standard Motor Company' upp resterna av Triumph. Eftersom Triumph-fabriken bombades under kriget var det egentligen enbart namnet Triumph man köpte.

British Leyland köpte sedan upp Standard-koncernen inklusive namnet Triumph. 1963 rullade den sista bilen med namnet Standard ut och endast namnet Triumph återstod. Namnet överlevde även fusionen mellan Leyland och BMC 1966. Den sista bilen (hittills) med Triumph-emblem var egentligen en Honda Ballad som döpts om till Triumph Acclaim.

Triumph motorcyklar

Trots all denna turbulens fick motorcyklarna både behålla namnet Triumph och sitt goda rykte. När BSA och Triumph gick ihop 1951 stärktes företaget ytterligare och var framgångsrikt ända till japanerna kom i slutet på 1960-talet. Därefter överlevde man på konstgjord väg tills 1983. Företaget räddades dock och efter tio års utveckling presenterades en ny generation konkurrenskraftiga motorcyklar.

källa: Classic Motor Magazin 3/2002