Talbot-Lago bildades 1935 när alliansen mellan Sunbeam, Talbot och Darracq föll samman och Major Antony Lago tog över Talbot's fabrik i Suresnes. Han konstruerade flera olika sportbilar som började tillverkas året efter. Två av dem ställde upp på Le Mans 24 Hours 1937, och året efter blev den bästa bilen från Talbot-Lago trea där.
Samtidigt strippades några bilar och kördes som ensitsiga formelbilar. 1939 byggde man en racer speciellt för Grand Prix som tävlade i Frankrikes GP av Raymond Mays. Efter kriget använde man först samma bil, men 1948 byggde Lago en liten serie av en förbättrad version omkonstruerad av Carlo Marchetti.
Dessa bilar blev framgångsrika i händerna på bla Louis Rosier, Louis Chiron och Philippe Etancelin. 1948 blev Rosier fransk mästare. 1950 lyckades Louis Rosier och hans son Jean-Louis Rosier vinna Le Mans 24 Hours, även om konkurrensen från Alfa Romeo och Ferrari blivit stenhård. Rosier lyckades även bli trea i både Schweiz' GP och Belgiens GP.
Efter 1951 lade Lago ner fabriksstallet och överlät bilarna i händerna på privatförare, ledda av Louis Rosier. Därefter fokuserade Talbot-Lago på sportbilsracing, men finanserna var svaga. När försäljningen försämrades alltmer då konkurrensen blev allt hårdare, sålde Lago företaget till Simca 1959.