Muntz

Rötterna till Muntz Car Company hittar man i Kurtis Kraft, en sportbil konstruerad av Frank Kurtis 1949. Kurtis var då den ledande konstruktören av tävlingsbilar för Indianapolis och dirt-track-tävlingar i USA.

Planen var att Kurtis Kraft skulle säljas som kit-car som kunde använda en mängd olika motorer från tex Studebaker, Ford, brittiska Lea-Francis eller Offenhauser, men det blev aldrig någon serietillverkning. Däremot nådde en prototyp med trimmmad Mercury-motor ca 230km/h på Daytona Beach.

Earl "Madman" Muntz var en välkänd bilhandlare av Kaiser-Frazer och elektroniksäljare från Glendale, Californien. Han blev attraherad av prestandan och den vackra designen, så han köpte gjutformarna och verktygen från Kurtis sommaren 1950 för 75'000 dollar.

Allt flyttades till en ny fabrik i Chicago där Kurtis anlitades till att modifiera konstruktionen enligt Muntz' anvisningar. Största ändringen var att hjulbasen förlängdes 33 cm så att ett baksäte fick plats, och att en stor V8 från Cadillac på 5424cc med 133hk monterades.

Den modifierade modellen fick heta Muntz Jet och började säljas 1951. Den ansågs ha hög kvalitet och goda vägegenskaper, men Muntz förlorade runt tusen dollar på varje bil eftersom arbetskostnaden låg runt 2000 dollar per bil.

Ingen vet exakt hur många Muntz Jet som hade tillverkats när tillverkningen lades ner 1954, men en gissning är 394 bilar. Av dessa har åtminstone 49 bilar överlevt.

källa: team.net/www/ktud