Citroën sa

André Citroën började bygga bilar 1919. Fram till 1934 var alla bilar konventionellt byggda med motor fram och drivning bak. Men våren 1934 började Citroën bygga den modell som ofta bara kallas Traction Avant, vilket helt enkelt betyder framhjulsdrift. Det var en framhjulsdriven bil som då betraktades som ett tekniskt under. Modellerna gavs typbeteckningarna B7, B11 och B15 och dessa har starkt medverkat till Citroëns berömmelse. Tyvärr hade utvecklingen kostat för mycket och André Citroën tvingades utblottad lämna sitt företag. Det övertogs av däcktillverkaren Michelin.

Under Michelins ledning togs ännu mer spännande konstruktioner fram av ett nytänkande konstruktörsteam och en djärv företagsledning. Resultatet blev fantastiska bilar som DS19, SM, 2CV och GS samt en mängd udda bilar som aldrig kunde sättas i produktion. Men även detta kostade mycket pengar och i mitten av 70-talet köptes företaget upp av Peugeot som styrde verksamheten mot färre och mer lönsamma modeller. Därigenom introducerades CX-modellen utan alla konstruktioner som var planerade från början.

Sedan dess har Citroën enbart varit en skugga av sitt forna jag. Eller snarare, Citroën har blivit en Peugeot i konstiga kläder utan större raffinemang.

källa: Automobil, Real Cars