Bristol Aircraft Company var ett av England's mest kända flygplansföretag innan andra världskriget. Bland de berömda flygmodellerna fanns RAF's Blenheim och Beaufighter.
Efter kriget bestämde man sig för att börja tillverka bilar och man köpte många av rättigheterna till BMW's förkrigskonstruktioner. 1946 började man tillverka 400 Saloon, som därefter i princip vidareutvecklats i många år.
1951 började Bristol leverera F2-motorer till huvudsakligen Frazer-Nash chassin, där man fick vissa framgångar med Mike Hawthorn 1952. 1952 debuterade även Cooper-Bristol i F1, men utan större framgång. Mellan 1953 och 1955 tävlade man i Le Mans med Bristol 450, men efter olyckan 1955 med över 80 döda bestämde man sig för att sluta tävla. Man leverade dock fortfarande motorer till olika stall under några år.
1961 tog Sir George White and Anthony Crook över företaget och flyttade till Filton. De första modellerna hade egna motorer men efter några år började man istället köpa motorer från Chrysler, som fortfarande är motorleverantör. Sir George White sålde 1973 sin andel till Anthony Crook, som fortsatte att tillverka den mest exklusiva herrklubben på hjul.