Geoffrey Taylor började bygga bilar 1928 på faderns gård. Namnet Alta är en hopdragning av 'Alberta', ett namn som Taylor helt enkelt gillade. Han var en mångsysslare som lyckades bygga inte bara chassin utan även motorer och växellådor med en minimal budget. Bilarna deltog en mängd tävlingar på 1920-talet och 1930-talet varav en tredjeplats i 1935 års Formula Libre Limerick GP och en vinst i 1939 års Imperial Trophy Formula Libre race.
Direkt efter andra världskriget började Taylor att producera gatbilar, men endast ett fåtal gjordes innan han koncentrerade sig på racing igen. Taylor ville nu satsa på GP-racing och 1948 debuterade Alta i Schweiz GP. Tyvärr bröt John Heath efter sju varv.
1949 gick det bättre och till 1950 års Formel 1 säsong fanns det tre Alta F1 bilar och dessutom levererades motorer till HWM stallet. Bland framgångarna var Stirling Moss som i Bari kom på tredje plats i en HWM-Alta. 1952 försvann Alta's egna formelbilar men man fortsatte framgångsrikt att leverera motorer till HWM, Cooper och Emeryson. Stirling Moss vann bla London Trophy at Crystal Palace i en Cooper-Alta.
1954 introducerades nya regler för formelmotorer och Alta mötte ökad konkurrens från bla Bristol och Lea-Francis, vilka hade nya motorer. 1955 började man leverera motorer till Connaught Engineering och 1956 började framgångarna komma så smått. 1958 togs Connaught över av Bernie Ecclestone men framgångarna uteblev. Fastän gamla Connaught-Altas bilar tävlades sporadiskt tills 1960 drog sig Taylor ur racingen på högsta nivå.
Alta Car & Engineering lades ner och 1966 dog Taylor. 1976 försökte hans son Michael Taylor att starta om företaget men tyvärr utan framgång.