Abarth Corse SpA

Carlo Abarth tävlade framgångsrikt med motorcyklar under 1920-talet. Efter andra världskriget började han sälja Porsche i Italien med partnern Rodolfo Hruska.

Strax därpå anlitades han av Cisitalia för att bygga ett Formel 1 chassi som Ferdinand Porsche hade konstruerat. Resultatet blev Cisitalia Type 360. Den blev dock ingen succé och Cisitalia hamnade i ekonomisk kris.

Istället bildade Abarth stallet Scuderia Abarth i Turin 1949. Nu skapade man även sin kända logotyp med en skorpion. Man tävlade i Formel 2 under 1950, men snart koncentrerade man sig istället på tuning av Porsche och Fiat-bilar. I slutet av 1950-talet började man bygga om Fiat 600 till små sportbilar med bakmotor. Dessa bilar var mycket framgångsrika med hundratals vinster inom racing och rally. Även Simca-chassin försågs med modifierade Fiat-motorer med viss framgång.

Abarth hade gradvis närmat sig Fiat, och 1971 blev man Fiat's officiella tävlingsavdelning för rally. Racingavdelningen såldes till Enzo Osella som satte upp sitt eget racingteam. Inom rally var man mycket framgångsrik, mellan 1973 och 1981 vann man 21 WRC-tävlingar och tog tre märkestitlar åt Fiat (1977, 1978 och 1980) med Fiat 124 och 131.

Därefter försvann i stort sett varumärket, men efter lanseringen 2007 av nya Fiat 500 har man åter fått rollen som trimmare av Fiat.

källa: grandprix.com, Christer Tärning