När Italien började återhämta sig efter det förödande andra världskriget fanns det inte mycket att välja på; enkla Garelli Mosquito motorcyklar, Piaggio's Vespa 1946 och Fiat Topolino. I det klimatet lanserade ALCA, Anonima Lombarda Cabotaggio Aereo, ungefär Lombardiens flygkroppsbolag, den billiga och enkla mikrobil Volpe, 1947.
Presentationen gjordes av den kända komikern Erminio Macario i en spektakulär romersk teater och väckte allmänhetens begär runt om i Italien. Volpe hade två sittplatser, en enkel tvåcylindrig tvåtaktsmotor placerad baktill, låg vikt och var 250 cm lång. Den var konstruerad för att kunna säljas så billigt som möjligt.
Projektet skulle förmodligen kunna blivit riktigt framgångsrikt, men istället tog det en annan vändning. ALCA plockade in motsvarande över 300 miljoner pund i förskottsbetalningar, men startade aldrig någon tillverkning. Totalt gjordes enbart sex prototyper. ALCA sålde också licenser till Spanien, Portugal, Marocko och Latinamerika.
Det som lämnade en riktigt bitter smak i munnen var att ALCA Volpe var långt före de super-ekonomiska konstruktioner som så småningom skulle säljas framgångsrikt i olika länder nästan tio år senare: Kleinschnittger F125, Isetta, Messerchmitt Kabinenroller (Mival i Italien), Brütsch Mopetta och Goggomobil mfl.