Juan Aymerich Casanovas var ledaren bakom satsningen på en spansk småbil, "Nacional Rubí", under 1935. Det projektet avbröts dock på grund av det spanska inbördeskriget. Istället gick Aymerich samman med Luis Fernández Roca och startade AFA 1942.
AFA baserades på erfarenheterna från Nacional Rubi, och med hjälp av ingenjören Jaime Morera Carreró byggdes en prototyp. Det var en tvådörrars cabriolet med två sittplatser och en liten fyrcylindrig fyrtaktsmotor på 527cc och 13hk.
Alla motorkomponenter var av inhemskt ursprung (vilket var viktigt). Prototypen registrerades 1943 i Barcelona med registreringsnummer B-72.107, och den hade 159'882 registrerade patent. Den visades på Madridsalongen 1944, som var den första bilsalongen efter inbördeskriget.
Den initiala planen var att bygga 100 bilar per år i början, och prototypen testades både av det spanska Näringsdepartmentet och den spanska biltidningen "Motor Mundial" 1944 med idel lovord. Toppfarten uppmättes till hela 85 km/h.
Tyvärr avled Juan Aymerich innan tillverkningen hann starta och det innebar att det lovande projektet avbröts.