Irländaren Ulsterman Harry Ferguson föddes 1884 och startade tillsammans med sin bror ett konstruktionsföretag 1902. Han byggde ett eget flygplan 1909 som gjorde den första flygningen på Irland. 1911 grundade han ett traktorföretag som under första världskriget tillverkade billiga traktorer åt de fattiga irländska bönderna.

Försäljningen gick dock bra och så småningom började han att tävla regelbundet på Irland. 1953 gick hans företag samman med amerikanska Massey och bildade Massey-Ferguson, som med tiden blev oerhört känt för 'grållan'. Ferguson drog sig dock tillbaka till Gloucestershire och ägnade istället sin tid åt att utveckla och förfina fyrhjulsdriften.

Han bestämde sig för att demonstrera fördelarna med fyrhjulsdrift genom att konstruera en fyrhjulsdriven tävlingsbil. Tyvärr dog Harry Ferguson 1960, men den förre GP-föraren Tony Rolt fortsatte med arbetet och 1961 debuterade bilen. Efter diverse problem vann till slut Stirling Moss Oulton Park Gold Cup i september. Efter det tävlade man med bilen i Australien och Nya Zealand innan den såldes till USA 1963.

Ferguson's teknologi placerades även i den fyrhjulsdrivna sportbilen Jensen Interceptor FF. Teknologin var dock långt före sin tid och alltför dyr att producera. Men på senare tid har ju bland annat Audi visat att Harry Ferguson var på rätt spår men möjligtvis före sin tid.

källa: grandprix.com