Wilhelm Maybach, född 9 februari 1846, död 29 december 1929 i Stuttgart-Bad Cannstatt, var en tysk fordonskontruktör och företagsledare. På 1890-talet kallades han för "Konstruktörernas Kung".

Wilhelm Maybach föddes i Heilbronn, Baden-Württemberg och hade fyra bröder. Åtta år gammal flyttade familjen till Stuttgart, där först hans mamma och sedan hans pappa dog kort därefter. Han blev då antagen som student i den filantropiska institutionen i Reutlingen där hans tekniska talang snart upptäcktes.

Han fick hjälp att utveckla sin talang och tog bland annat extra klasser i fysik och matematik. När han var nitton år gammal arbetade han som motorkonstruktör på en verkstad där verkstadschefen Gottlieb Daimler såg hans kapacitet och gjorde honom till sin assistent.

1869 följde Maybach med Daimler till tågtillverkaren Maschinenbau-Gesellschaft AG i Karlsruhe där "de diskuterade motorer, pumpar och andra maskiner dagar och nätter". 1872 flyttade de till Deutz-AG-Gasmotorenfabrik i Köln, som då var världens största motortillverkare, med Nikolaus Otto som delägare.

Otto, Daimler och Maybach fokuserade på utvecklingen av fyrtaktsmotorn och 1876 tog Otto patent på den. Senare visade det sig att den samma princip redan var patenterad i London och Otto's patent ströks. Men fortfarande kallas för en fyrtaktsmotor för Ottomotor.

1878 gifte sig Wilhelm Maybach med Bertha som var väninna till Daimler's fru Emma. Året efter föddes den första sonen, Karl Maybach. 1880 blev Otto och Daimler osams varpå Daimler lämnade Deutz och snart följde Maybach med honom. De grundade istället ett eget bolag i Cannstatt, Daimler Motoren AG.

1885 hade de utvecklat sin egen motor, som idag anses vara urmodern till alla moderna bensinmotorer. Den var luftkyld, hade en cylinder, använde en kamaxel för styra avgasventilen och kunde varva 600rpm när de flesta andra motorer bara kunde varva uppåt 180rpm.

De utvecklade även förgasaren som blandade luft och bensin effektivt. Motorn var på 100cc och utvecklade 1hk. De kallade motorn för Standuhr, för att dess utseende påminde om ett stående golvur. Senare samma år placerade de motorn på en cykel och skapade den första motorcykeln, Reitwagen (ridvagn).

Den 8 mars 1886 tog de en hästdroska och monterade motorn samt en rem till hjulen i den, och skapade en automobil. Vid tester på landsvägen klarade den av 15 km/h. De placerade motorn även i en båt och till och med i en luftballong, som de flög över Seelberg med 1887.

De byggde en större verkstad utanför Cannstatt och 1889 byggde den den första bilen som inte var en konverterad hästdroska. Samtidigt började Daimler sälja licenser på deras motor till bla franska Peugeot och Panhard & Levassor 1890, amerikanska Steinway 1891, brittiska Daimler Motor Company 1896 och österrikiska Austro-Daimler 1899.

Tiden på Daimler var kaotisk efter att bolaget att börsnoterats 1890 och under några år arbetade varken Maybach eller Daimler kvar. Maybach fortsatte dock att förfina bensinmotorn och skapade bland annat den första gjutna fyrcylindriga motorblocket.

1895 var bägge tillbaka på Daimler Motoren Gesellschaft AG (DMG) och fortsatte att utveckla och patentera lösningar som förgasare, kylare och kylsystem mm. 1900 dog Gottlieb Daimler av hjärtattack, men Maybach fortsatte som teknisk direktör på bolaget.

1900 konstruerade Maybach den framgångsrika tävlingsbil som Emil Jellinek döpte till Mercedes. Det var nyckeln till stora försäljningsframgångar för bolaget. Maybach fortsatte med sina innovationer, bland annat en sexcylindrig motor och en flygplansmotor på 120hk.

Men han kom inte överens med styrelsen och 1907 lämnade han bolaget, där han ersattes av Gottlieb's son Paul Daimler. Istället startade Wilhelm eget bolag tillsammans med sin son Karl Maybach, Luftfahrzeug-Motoren-GmbH. De började med att bygga flygmotorer till greve Zeppelin och hans luftskepp.

De konstruerade även andra flygmotorer och flyttade bolaget till Friedrichshafen. 1912 bytte bolaget namn till Maybach-Motorenbau GmbH, och under första världskriget byggdes mer än 2000 flygmotorer. Efter kriget förbjöds tillverkning av flygmotorer och Maybach började tillverka bilar 1921.

De första modellerna var sexcylindriga, men snart konstruerade Maybach den första bilen med V12-motor på 7-liter och Maybach blev en av de stora lyxbilstillverkarna i Tyskland fram till andra världskriget.

Sonen Karl Maybach drev företaget vidare efter faderns död 1929.

Varken Wilhelm eller Karl ägde någon Maybach-bil. Wilhelm. som kan sägas skapade grunden för den moderna bilen, ägde överhuvudtaget aldrig någon egen bil, utan promenerade eller tog tåget.

källa: wikipedia