Bästa bilden:
|
Citroën DS rönte stor uppmärksamhet på Bilsalongen i Paris 1955
och fick en lång lista över väntande kunder - 12 000 kontrakt skrevs
bara under salongen. DS var extremt modern för sin tid, både tekniskt
och designmässigt, och levde ända till 1975. 1957 kom ID, en förenklad
DS där bara fjädringen är gashydraulisk. 1963 förnyades fronten för
bättre aerodynamik, 1966 kom nya motorer, och 1968 kom de svängande
fjärrljusen. På franska utläses "DS" som déesse, det vill
säga gudinna.
|
|
|
Årets jämförelse:
Det finns flera intressanta sportbilar att välja mellan på den svenska
marknaden för den sanne sportbilsentusiasten, alltifrån klassiska Mazda Miata,
över senaste Porsche 911 GT3 och flera andra, till de helfärska Jaguar F-Type R
och Lamborghini Huracan.
Vilken sportbil väljer du?
Uppdaterad för 2014
|
|
Utvalda historier:
1932 bytte NAZ namn till GAZ eftersom staden bytte namn.
Renzo Rivolta, grundaren av Iso, blev förmögen på isolerade termosar.
Bröderna Maserati lärde sig bygga bilar hos Isotta-Fraschini.
URI betyder "hoppa" på namibiska.
På 1920-talet var Zbrojovka en av de största tjeckoslaviska biltillverkarna.
|
Intressanta personer:
1673 experimenterade Christiaan Huygens fram grunderna till den moderna förbränningsmotorn med hjälp av krut som fick en kolv att vrida på en axel. Men han konstruerade aldrig någon fungerande explosionsmotor.
Nikolaus August Otto skapade den första fungerande förbränningsmotorn med fyra takter, fyrtaktsmotorn. Idén med fyra separata takter kom dock Alphonse Beau de Rochas på 1861, men det var Otto som motorn fick att fungera i praktiken.
1923 blev Alfred P Sloan blev VD i GM och införde finansiella mått som Return on Investment. Sloan införde även årliga ändringar av utseendet på modellerna, samt etablerade konceptet med en prisstege för koncernens olika märken.
Felix Wankel var en tysk självlärd ingenjör som uppfann rotationsmotorn, även kallad vridkolvsmotor eller sedermera wankelmotor. Innan kriget var han även en hängiven nazist.
|
|
|
|